24 augusti 2009

Alkoholen och våldet

Hur ställer jag mig egentligen till alkohol? Å ena sidan älskar jag verkligen att dricka gott vin, ett glas Sambuca till espresson är en ren njutning och visst är det så att snapsen till sillen och calvadosen till skinkan förhöjer smaken. Å andra sidan arbetar jag varje dag med misshandelsfall varav många kan kopplas till alkohol och jag har sett hur mycket ett alkoholberoende kan förstöra. Så hur ser jag på de alkoholpolitiska riktlinjerna i kommunen? För mig är det viktigt med ansvarsfull alkoholkonsumtion. Det är således viktigt att vara noggrann med de alkoholtillstånd man ger samtidigt som inställningen till de sökande måste vara öppen. Framförallt är det viktigt med uppföljningen, både av hur tillstånd sköts och effekterna på omgivningen. Jag vill själv kunna dricka ett glas vin på stan men jag accepterar inte att någon ska utsättas för våld pga den alkoholförsäljning som sker. Självklart men lättare sagt än gjort. Jag hoppas på en ordentlig uppföljning av den månadsstatistik som polisen för över restaurangernas "nöjesrelaterade" misshandelsfall så att vi politiker kan agera efter hur verkligheten faktiskt ser ut, inte efter hur vi tror att den ser ut!