31 augusti 2009

Bakom en framgångsrik kvinna

Jag får många frågor om hur jag hinner med allt. Mitt bästa svar - det beror på att jag har en jämställd man. Svårare än så är det inte :) Jag är övertygad om att det finns många kompetenta kvinnor i vår omgivning som inte kan visa sin kompetens för att de inte har det rätta stödet. För den nyfikne: Min man planerar alla matinköp, handlar all mat och lagar dessutom maten. Själv står jag för dukning och disk. Min man är den som dammsuger mest hemma, själv är jag den som står för undanplockandet och dammtorkningen. Min man är den som tvättar mest men å andra sidan är jag den som stryker mest. Ansvaret för barnen delar vi oftast på. Inför min dag med Liberala kvinnor igår så hade min man tankat bilen och kollat att GPS-en var laddad. När jag kom hem hade han lagat middag och kokat både plommonsylt och plommonchutney. Visst har jag det bra? Men den som tror att min man inte har något eget liv bedrar sig. Han jobbar heltid med en utredning åt Jordbruksdepartementet om smittsamma djursjukdomar. Någon gång varje vecka är han i Stockholm och under våren åkte han på många utlandsresor. Våra föräldrar bor kvar i Skåne så vi har nästan aldrig möjlighet till stöd eller hjälp från dem, vilket innebär att vi fått reda oss själva och uppfostra våra barn till mycket självständiga och ansvarstagande familjemedlemmar. Visst är jag lyckligt lottad men så testade jag också några män innan jag hittade den rätte :) Som Ellen Key lär ha sagt - man ska prova allt och välja det bästa!