27 augusti 2009

Bombhot mot kommunfullmäktige

Vilken start på kommunfullmäktiges hösttermin! Mitt under pågående sammanträde kommer polisen och vill att jag ska följa med dem. Många tankar hann passera innan jag fick veta vad det gällde (som både åklagare och politiker utsätter man sig ju för en viss risk i dagens samhälle). Först en stund senare fick jag klart för mig att någon ringt och hotat att spränga en bomb kl 18.05 på kommunfullmäktiges sammanträde. Jag fick samråda med både polis och räddningstjänst men jag fick själv ta beslutet om vi skulle utrymma lokalen eller inte. Vilken tur att jag har så lång erfarenhet som åklagare att jag lärt mig göra riskbedömningar, ta svåra beslut snabbt och fortsätta arbeta som vanligt efteråt. Jag konstaterade tämligen snabbt att jag kunde leva med ett avbrutet sammanträde men inte med ev konsekvenser av ett hot. Således fick samtliga ledamöter lämna sammanträdet. Efter en timmes paus återupptogs sammanträdet igen. Mest sannolikt är det ju någon kommuninvånare som är missnöjd med ett politiskt beslut som valde att uttrycka sig på detta odemokratiska sätt och som av en tillfällighet handlade några av kvällens ärenden om kommunikation med invånarna. Det är av stor vikt att vi politiker lyssnar både på nöjda och missnöjda kommuninvånare men det är naturligtvis fullständigt oacceptabelt att framföra sitt missnöje genom bombhot. Som ordförande i kommunfullmäktige gjorde jag mitt bästa för att hantera situationen på ett bra sätt men en ledande representant för oppositionen passade på att efteråt uttrycka att jag uttalat mig omdömeslöst - då blir man inte förvånad över att det finns politikerförakt...