23 september 2009

AMY DIAMONDS AUDITION

Idag utsatte jag mig för en ganska stor utmaning. Jag åkte ut till Elmia för att vara med på Amy Diamonds audition inför Körslaget. Jag har aldrig varit med på en audition förut så det var väldigt spännande. Först en lång kö utanför. Jag hade hoppats på att det inte skulle bli så många fler än i Uppsala, där det var 50 personer som kom, men fick veta att det var cirka 500 personer som kommit.

Jag hade övat på min sång ganska länge och t o m fått hjälp av en väninna som är sångpedagog, Allis Brorsson. Jag fick många goda tips av Allis som jag försökt öva in den senaste veckan.
På Elmia valde de ut några personer i taget som sedan fick vänta utanför ett mindre rum. Där togs man sedan in tre i taget för att provsjunga. Jag kom in tillsammans med en man i min ålder och en ung tjej. I tur och ordning fick vi sedan sjunga för en mycket vänlig man, jag fick börja. Jag kände mig faktiskt inte särskilt nervös och lyckades vara riktigt närvarande, ha ögonkontakt och röra på kroppen. Tyvärr fick jag lite problem både med de låga tonerna och texten (trots att det funkat så bra innan) men refrängen lyckades jag faktiskt sjunga perfekt! Nu tror jag inte att mina småmissar hade någon betydelse i sammanhanget. I konkurrens med 500 sökande är det ju bara att inse att min otränade röst inte står sig. Men jag är stolt över att jag hade modet att gå dit och att jag inte blev nervös över att sjunga a capella inför tre främmande människor. En sådan erfarenhet är definitivt nyttig.

Jag är övertygad om att Amy kommer att få med sig en oerhört kompetent kör och jag hoppas verkligen att Jönköping vinner och får 500 000 kr att lägga på något riktigt behjärtansvärt ändamål!