14 september 2009

DUATHLON

Idag började jag för allra första gången i mitt liv träna Duathlon. Jag hade inte ens hört talas om den sporten förrän en fd kollega, som tränar triathlon, berättade att han brukade träna duathlon på vintern. Duathlon består av löpning och cykling men i tre delar. Först springer man, sedan cyklar man och så avslutar man med att springa igen. Det tyckte jag borde passa mig eftersom jag tränat både löpning och cykling men var för sig. På motionsnivå har jag sett att sträckorna ofta är 5 km + 20 km + 2,5 km. Som en mjukstart valde jag därför idag att först cykla 1,5 mil och sedan springa ca 5 km. Det gick faktiskt riktigt bra men det var jobbigt mot slutet av löpningen. Dessutom kände jag av de muskelfästen som jag fick ont i efter Vätternrundan, de är inte helt återställda ännu. Men - det här var ett första försök och jag kommer att fortsätta träna under vintern. När det blir kallare kan man ju faktiskt träna både cykling och löpning på Friskis & Svettis. Kanske kan jag då under våren t o m ge mig på ett Duathlonlopp någonstans - det vore riktigt roligt!