20 september 2009

EN DROPPE REGN FRÅN VICTOR ROJAS

Väl hemkommen från Åhus fick jag ett telefonsamtal från Victor Rojas. Hans bok är äntligen färdigtryckt! Jag sträckläste hans manuskript i början på sommaren. Boken heter "En droppe regn i Paradiset" och är en roman om hedersvåld. Jag kan verkligen rekommendera den boken, särskilt till Jönköpingsbor. Boken handlar om två parallella historier, en om hedersvåld och en om HIV, och båda är förlagda i Jönköping. Jag skrattade många gånger rakt ut där jag låg i solen på Axamo och undrade över vem den där åklagaren med den sensuella gången egentligen var och om den där domaren verkligen hade haft ihop det med en notarie? Jag försökte ta upp det med mina kollegor för att få klarhet i vilka personer Victor egentligen kan ha anspelat på, för han verkar onekligen ha en god inblick i Jönköpings myndigheters persongalleri, men fick inga svar. Så under kvällen fick jag boken levererad till dörren - vilket vackert omslag! Jag är stolt över att ha fått ett alldeles eget och dessutom signerat exemplar. Hoppas verkligen att vi kan få till en gemensam aktivitet om hedersvåld framöver, även om det kanske inte blir förrän till våren. Lycka till på bokmässan Victor!