2 september 2009

Flickan

Under kvällen var jag inbjuden till invigningen av Jönköpings filmfestival. Efter ett initierat tal av Acko Ankarberg Johansson fick vi se filmen Flickan. Manus av Karin Arrhenius och regi av Fredrik Edfeldt. En riktigt bra film måste jag säga, lite i stil med Mitt liv som hund. Dessutom en helt fantastisk skådespelare som spelade huvudrollen, en 10-årig flicka. Missa inte den - den kommer säkert bli en svensk klassiker!! Efteråt bjöds det på buffé i den fräscha cafeterian på biblioteket. Jag hamnade vid ett mycket trevligt bord tillsammans med Maria, Christina och Carina som senare visade sig komma från kulturförvaltningen. Vi diskuterade så livligt de personliga barndomsminnen som filmen väckte till liv att jag faktiskt glömde bort tiden! Det var allt ifrån släktingar som bjöd på rå äggula, en tam gris som fick gå till slakt, vilket lexikon som kan ha visat olika bröstformer mm. En riktig lyckad kväll!