13 september 2009

Inspirerande ordning

Så börjar den här journatten dra sig mot sitt slut och strax kommer min kollega och avlöser mig. Det blev en extremt lugn lördagsnatt! Detta lugn innebar att jag fick gott om tid att syssla med annat på mitt tjänsterum. Jag har nu inga mail kvar i inkorgen. Jag har gått igenom alla dokument på datorn och raderat de jag inte längre har användning för. Det sistnämnda tar alltid otroligt lång tid men å andra sidan är det hopplöst att leta efter de dokument man faktiskt behöver när man har för många onödiga dokument sparade. Dessutom hann jag gå igenom många av de papper jag sparat i mina lådor. Så höll jag också på att sortera ända fram till midnatt...På mitt bord ligger nu bara tre ärenden för beslut, varav jag i två väntar på besked från polis och advokat. Så bra arbetssituation kan jag faktiskt inte minnas att jag någonsin haft under mina 17 år som åklagare. Med 47 pågående förundersökningar och 2,5 arbetsdagar redan uppbokade i nästa vecka så hyser jag ändå inte det minsta tvivel om att jag ska ha fullt upp. Det är däremot en oerhört skön känsla med en sådan ordning på arbetet. Jag kan redan känna kreativiteten vakna till liv igen om vad jag skulle kunna göra för att utredningarna avseende övergrepp mot barn ska bli bättre.