15 september 2009

KOMMUNIKATION PÅ INTERNET - EN STÄNDIG UTMANING

Det är inte alldeles enkelt med internet. Under åren tycker jag att jag börjat få kläm på mycket men jag inser att en hel del kvarstår. 1997 tyckte jag att det var läskigt med mail så jag lämnade hellre en diskett till en annan tjej och lät henne sköta mailandet. Nu är jag tämligen beroende av mail, både yrkesmässigt och privat.

Så började jag skriva bloggen på Folkpartiets hemsida men fick för en tid sedan tips om att jag borde byta till en gratisblogg för att andra skulle kunna länka till mig lättare. Då fick jag också ordna ett statistikprogram på Statcounter för att kunna följa utvecklingen av min blogg. Jag skriver på Facebook, vilket faktiskt ger en stor behållning. Jag skriver också på Twitter, som jag ännu inte riktigt hittat tjusningen med - förmodligen för att jag ännu inte använder min mobiltelefon.

Jag har precis köpt domännamnen http://www.liberanna.se/, http://www.liberanna.com/ och http://www.liberanna.nu/ och äntligen rett ut hur man gör för att ompeka dem till den här domänen. Det innebär att ni slipper skriva min fullständiga bloggadress utan kan använda er av dessa kortare adresser. Helt nyligen har jag också börjat skriva etiketter för mina inlägg, se nedan.

Mina framtida utmaningar på internet är att börja maila och twittra med mobilen, lägga upp personliga YouTube-filmer och (efter att ha läst Studieförbundet Vuxenskolans studiematerial) börja "länka" och "pinga". Det går inte fort men trägen vinner...