30 september 2009

LIBERALA KVINNOR

Idag höll jag ett föredrag för Liberala kvinnor om mitt arbete som åklagare. Måste säga att det är oerhört smickrande att så många kvinnor hade tagit sig in till Studieförbundet vuxenskolans lokal en mörk onsdagskväll bara för att lyssna på mig. Dessutom verkade de väldigt nöjda :) Vi hade t o m besök av ett par trevliga vänsterpartister som valt att följa den seminarieserie om jämställdhet som Liberala kvinnor ordnar.

Under kvällen berättade jag väldigt öppet om varför jag överhuvudtaget blev åklagare och om hur mitt engagemang för ungdomar, kvinnor och barn väcktes. Jag berättade om hur viktigt det är att verkligen se och lyssna på brottsoffren men att också bemöta gärningsmännen på ett professionellt sätt. Inblick gavs också i en åklagares arbetsförhållanden i allt från nattarbete till interna synpunkter på att relationsvåldsutredningar borde läggas ned snabbare.

Jag tror att jag lyckades förmedla min starka drivkraft i dessa ärenden och att det förebyggande perspektivet är det allra viktigaste för mig. Det handlar inte, som vissa människor tycks tro, om en överdriven empati utan om en oerhörd vilja att få stopp på våldet i vårt samhälle! Just nu driver jag frågorna både som åklagare och som deltidspolitiker men min ambition är att få ägna mig på heltid åt politiken - då är jag övertygad om att jag verkligen skulle kunna göra skillnad!

Tack Inga för de jättefräcka handledsvärmarna du hade stickat - de ska jag använda flitigt på jobbet i vinter!