1 september 2009

Statistikfreak

Jag måste erkänna - jag är en statistikfreak! Varje dag kollar jag statistiken på min blogg, varje månad kollar jag statistiken avseende relationsvåld och varje gång jag cykeltränar lägger jag in uppgifter från min cykeldator på en hemsida på internet. Jag går helt enkelt igång på siffror :) Siffror är för mig en så tydlig utgångspunkt, målsättning och utvärdering. I och för sig säger ju inte siffrorna allt, det måste man ju vara medveten om, men väldigt mycket. Idag exercerade jag i statistik avseende Hammarrundan. I min klass (2 varv) hade 89 personer anmält sig, varav 10 antingen inte kom till starten eller bröt loppet. Jag hamnade på 33 plats av de som fullföljde loppet, 46 personer cyklade således långsammare än vad jag gjorde. Om jag däremot bara vill jämföra mig med andra kvinnor, kan jag konstatera att bara 4 kvinnor cyklade fortare än mig i min klass medan 10 kvinnor cyklade långsammare. Av listan framgår att det var 4 minuter till den som cyklade precis framför mig och 5 minuter till den som cyklade precis bakom mig, därav känslan av att vara ensam som jag beskrev i bloggen om loppet häromdagen. Slutsatsen blev att jag nu är ännu mer nöjd med min insats än jag var innan och jag kan konstatera att det kommer krävas mycket träning för att kunna hamna på en bättre placering nästa år! Nu är det förresten dags att anmäla sig till Vätternrundan igen - ser fram emot en statistisk jämförelse mellan årets runda och nästa års runda!