22 september 2009

VILKEN TJEJ VAR JAG?

Gjorde återigen en Facebook-test, det roar mig. Den här gången handlade det mest om vem man var i skolan. Vem var jag då? Tja, kort till växten med platt hår, sneda tänder, plugghäst, sent utvecklade bröst och hopplös i idrott. Sminkade mig inte ens. Ingen succé precis. Inte blev det bättre på mellanstadiet av att mamma var lärarinna på samma skola. När jag tittar på gamla klassfoton från högstadiet ser det t o m ut som om jag hamnat i fel klass...Det var faktiskt en ganska dyster tid i mitt liv. Å andra sidan är det den tiden som format mig till den jag är idag. Jag är van vid att klara mig själv, van vid att avvika, van vid att söka min egen väg. Min bästis var inflyttad från Gotland, så hon hade det inte särskilt lätt hon heller. Så här i efterhand kan jag inse att det var en personlighetsdanande tid. Med ett leende minns jag bjällrorna vi sydde på våra byxor för att irritera de andra och punkarstilen jag gillade att ha när jag gick ut. Men kanske är den här tiden i mitt liv åtminstone en del av förklaringen till att jag engagerar mig så i utsatta kvinnor och barn, någon måste ställa upp helhjärtat på deras sida!