16 oktober 2009

CIVILKURAGE

Tillbringade hela dagen i hovrätten med ett mål om grov våldtäkt mot barn. Först hade en åklagare lagt ned förundersökningen, sedan hade åklagare på Utvecklings-centrum i Göteborg återupptagit förundersökningen, därefter hade en tredje åklagare väckt åtal och haft huvud-förhandlingen i tingsrätten och nu fick jag ta förhandlingen i hovrätten. Kändes inte helt bra för målsäganden...

Det mest upplyftande med den här rättegången var ett handlingskraftigt vittne. En man som hade grillat, sett på film och därefter gått och lagt sig råkade vid 02-tiden på natten höra rop på hjälp från gården. Mannen ifråga valde att gå upp, lyssna extra vid sitt fönster mot gården, gå ner på gården samt gå fram och fråga vad de inblandade höll på med. Tack vare hans ingripande reste sig gärningsmannen upp medan kvinnan kunde springa emot honom och söka skydd.

Vilken tur att det finns så rättrådiga människor! Jag tror inte att särskilt många människor hade gjort sig omaket att gå upp mitt i natten eller hade vågat gå ut på gården i mörkret. Varje gång jag hör talas om människor med sådant civilkurage blir jag glad! Jag tror alla människor om gott och sådana här människor stärker mig ännu mer i min övertygelse.