9 oktober 2009

UTSATTA BARN

Idag avslutade vi kampanjen Kraftsamling för barnen. Tyvärr hade någon stulit madrassen och lakanet men sängen var hel så jag och Ylva bar iväg den till Röda Korset. På det viset får någon möjlighet att köpa en billig spjälsäng samtidigt som Röda Korset får en slant att ge till andra behövande, en lysande lösning.

Jag hoppas att kampanjen fått flera Jönköpingsbor att tänka på hur tufft många barn har det i Sverige. Själv känner jag att jag fått större insikt i behovet av att sätta barnen på dagordningen. Av ett barnförhör som jag nyligen tog del av framstod det så tydligt att våldet bara är en del av utsattheten. Framöver ska jag på allvar fundera på hur jag ska kunna göra det bättre för Jönköpings utsatta barn.

Av samma skäl överväger jag och familjen på allvar att åka till Bangladesh nästa år. Jag blev så inspirerad av Vänortsföreningen Jönköping-Bangladesh och den kvinnliga ledaren Begum Rokeya. Efter jubileumsfesten fick jag ett personligt brev av Rokeya och ett vackert broderat kuddvar. Begum framförde en önskan om att jag skulle besöka henne i Bangladesh och berätta om mitt arbete både som politiker och åklagare. Jag tror att hennes önskan kommer gå i uppfyllelse!