10 oktober 2009

VINPROVARGÄNGET

Idag ska vi träffa vinprovargänget "Vem satte druvan?". Först blir det bowling med alla fem familjerna och sedan vinprovning och middag. Det ska verkligen bli roligt! Från början bodde vi alla i Jönköping men sedan flera år tillbaka har ett par familjer flyttat härifrån. Min allra äldsta väninna Karin (som jag känt sedan gymnasiet 1981) kommer upp med sin familj från Skåne. En annan familj kör hit från Linköping. Ett par har numera skilt sig men fortsätter att komma tillsammans. Ett par familjer har fallit ifrån och kommit till under åren men de flesta av oss har haft gemensamma vinprovningar sedan 1996.

Från början träffades vi varannan månad men numera är det bara ett par gånger om året, en eller ett par vanliga vinprovningar hemma och en årlig vinresa. Vi har varit på många trevliga ställen under åren - bl a Vittsjö, Brantevik, Borgholm, Norrköping, Vadstena och Arild. Framöver har vi tänkt åka på en lite längre vinresa utomlands, kanske blir det Tyskland eller Frankrike nästa år.

Jag kan inte säga att jag är särskilt duktig på vinprovning. För att man ska bli det måste man faktiskt läsa en hel del vinlitteratur och dessutom ha ett väldigt gott minne för namn. Däremot har jag blivit mycket bättre på att känna dofter och smaker, vilket tar lång tid att lära sig, och jag är riktigt duktig på att känna när det är något fel på vinet. Jag har också lärt mig att uppskatta goda viner oavsett pris. Framförallt vet jag idag vad jag tycker om, vilket gör det betydligt lättare att välja vin, och det är ju enligt min uppfattning själva poängen med vinprovningen.