4 november 2009

ADRENALINKONTROLL

Även idag har jag lyckats få ordning på det mesta innan läggdags. På jobbet är de flesta mail åtgärdade, de mest akuta åtgärderna vidtagna, övriga ärenden ligger i prydliga högar efter turordning. Telefonen är urkopplad eftersom hela åklagarkammaren ska på en gemensam resa under två dagar. Blommorna är vattnade.

Hemma är väskan snart färdigpackad. Efter koll på internet har jag även packat ned badkläder och simglasögon ifall det blir tid att simma på hotellet. Talet till fredagens invigning av Jönköping Open är klart. Några olästa veckotidningar tar jag också med mig. Även om det på ett sätt är otroligt stressande att inte vara på kontoret och att veta hur mycket som väntar på mig på måndag, vill jag inte känna mig stressad under resan.

Överallt hör man talas om folk som blir sjukskrivna eller i värsta fall avlider pga stress. Har man då så mycket att göra som jag är det viktigt att vara tidspessimist och att se till att ha ställtid. Att se till att ha relativt god kontroll så man slipper oroa sig i onödan. Då håller man adrenalinet och paniken borta. Det är också en fördel om man, som jag, kan fokusera i lugn och ro på det man håller på med utan att känna sig stressad av det man ska göra därefter. Det är viktigt att vara rädd om sig!