20 november 2009

EN LANDSHÖVDING I MIN SMAK












Efter första dagen på landsmötet blev hälften av oss inbjudna till landshövdingens residens. Imorgon kväll är de andra välkomna. Det var en upplevelse! Byggnaden var i väldigt gott skick men det första som jag noterade när jag kom in var glaskonsten. Åsa Jungnelius, designer på Kosta Boda, har gjort flera härliga konstverk föreställande nagellacksflaskor. På en flygel såg det t o m ut som om nagellacket hade runnit ut.

Det var så häftigt att en kvinna i ledande ställning, och dessutom folkpartist, så tydligt låtit konsten vara kvinnlig. Så kaxigt! Definitivt något jag ska ta upp med kommunstyrelsens ordförande Acko Ankarberg Johansson när jag kommer hem igen! Kristina berättade om alla möten hon ordnat, mellan parter som normalt sett inte träffas, men hela tiden med ett småländskt tema. Jag blev oerhört inspirerad!

Kvällen avslutades med intressanta diskussioner med andra folkpartister och till sist blev det en kopp té med "min" ombudsman Rudi Mölling på hotellet. En härlig kväll. Nu läggdags och kraftsamling inför morgondagens debatter!