18 november 2009

FRÅN PACKNING TILL RÄTTSPOLITIK

Imorgon är det dags att åka till Folkpartiets landsmöte! På grund av en oerhört ansträngd arbetssituation får jag arbeta på Åklagarkammaren på förmiddagen men vid lunch tar jag bussen mot Växjö. Packningen är äntligen klar. Egentligen gillar jag inte att packa, det tar så lång tid att planera alla kläder när man är trött, men det är å andra sidan oerhört skönt att resa iväg och veta att allt är genomtänkt.

I väskan ligger alla landsmöteshandlingar. Det är många ställningstaganden som ska göras. Jag ser fram emot att höra vad andra folkpartister tycker, i flera fall vet jag redan att många tycker olika - t ex om gårdsförsäljning av vin och kvoterad föräldraförsäkring. Det kommer att gå höga vågor i de debatterna och det ser jag verkligen fram emot!

Själv kommer jag definitivt delta i debatten om rättspolitik som hålls på söndag mellan kl 10.30-13.30. Några av mina hjärtefrågor om barn som bevittnat våld inom familjen, fridskränkningsbrotten och mobbing, som jag framfört i rättspolitiska gruppen, har behandlats mycket välvilligt av partistyrelsen och det vill jag gärna framföra. Om landsmötet bifaller dessa förslag kommer ju FP faktiskt driva mina rättspolitiska frågor på riksnivå och förhoppningsvis också genomföra en förändring. DET är ju vad jag som politiker verkligen drömmer om!