15 november 2009

JÄMSTÄLLDHETSSTRATEGI

Sedan 2006 är jag medlem i Jämställdhetsrådet som leds av landshövdingen Lars Engqvist. Läser nu igenom det sista utkastet till jämställdhetsstrategi för Jönköpings län. En strategi som ska börja gälla från den 1 januari 2010. Presskonferens hålls den 27 november.

Jag är faktiskt oerhört stolt över att bidra till det praktiska jämställdhetsarbetet i vårt län. Det är ju lätt att tro att vi kommit väldigt långt i Sverige men det finns många exempel på att vår utveckling stannat av och det finns mycket kvar att göra. Själv kan jag utan större problem hitta brist på jämställdhet i arbetet. Jämställdhetsrådets strategi är konkret och uppföljningsbar, vilket är viktigt för att kunna avgöra om den gjort någon skillnad. Ni får veta mer efter pressskonferensen.

För många av oss kvinnor är bristen på jämställdhet inte så allvarlig för stunden att vi orkar ge oss in i den strid som många av våra kvinnliga företrädare gjorde. Men på sikt är bristen på jämställdhet något som påverkar oss oerhört negativt, både privat och yrkesmässigt. Jag har precis köpt, och faktiskt även bidragit ekonomiskt till, boken "De gjorde skillnad", en krönika om Liberala kvinnor. Under vintern och julen ska jag låta mig inspireras av de kvinnor som faktiskt tog och tar strid för jämställdheten. Vad vore vi utan dem?