14 november 2009

MIN SON ÄGER

För närvarande mår mina barn oerhört bra, samtidigt - en förmån som tvåbarnsförälder! Äldste sonen har den senaste tiden överträffat sig själv. Under hösten har han t ex sålt varor åt WWF. Jag har egentligen aldrig uppmuntrat barnen till detta men när han nu själv ville så fick han förstås lov till det. En sådan flit grabben visat! Utan minsta knot har han cyklat runt på ett ganska stort område och sålt varor som han sedan levererat. Egentligen en ganska dålig timpenning men han får ju egna pengar och en fin premie.

Igår kom han hem med sina skriftliga omdömen, jättefina. Mest stolt var han över idrotten där han satt upp ett mål om bättre betyg och lyckats nå det. Han sköter sina läxor helt själv, det är nästan aldrig han behöver hjälp. Senaste studiedagen satt han i många timmar med ett biologiprov utan att vi ställde minsta krav. Igår när vi kom hem dröjde han sig kvar i garaget länge. När jag tittade in och undrade vad han gjorde sa han att han letade efter en borste. En borste, undrade jag. Ja, det är så mycket jord i yttertrappan som dras in i hallen och eftersom det är jag som ska städa hallen så tyckte jag det var bättre att borsta bort leran. Jag fick verkligen anstränga mig för att hålla masken och förklara var jag trodde att borsten fanns.

Hur får man sådana barn?? Barn som dessutom gillar att kramas och varje dag talar om att de älskar en. Jag kan bara dra en slutsats - att jag och min man, trots att vi arbetar så mycket, är riktigt bra föräldrar. Och som någon klok människa sa, förutsättningen  för att kunna ta väl hand om sina barn är att man tar väl hand om sig själv. För att sonen inte ska få prestationsångest har jag köpt Mia Törnbloms bok "Du äger" till honom och hans bror. En bok för ungdomar om hur man stärker sin självkänsla. Tänk om den hade funnits när jag var barn!!