13 november 2009

MINILANDSMÖTE

Imorgon är det minilandsmöte, dvs ett förberedande möte inför nästa veckas landsmöte med FP som varar i 4 dagar. Det här året är jag bara ersättare men har ändå fått mig tilldelat ett antal pass. Dessutom fick jag ansvar för de motioner som avser Allmänpolitik resp Utrikespolitik och försvar. Inte precis mina vanliga frågor...

Nu har jag i alla fall läst igenom både motionerna och partistyrelsens svar. Jag har också lagt in yrkandena i motionerna på ett USB-minne så att det ska bli lite mer överskådligt när det är dags för min presentation under morgondagen. Av sammanlagt 39 motioner blev inte en enda bifallen av partistyrelsen, konstigt. Å andra sidan blev mer än hälften besvarade, dvs partistyrelsen delade i stor utsträckning motionärernas uppfattning.

Efter min ytliga genomgång under kvällen delar jag partistyrelsens bedömning men vi får väl se vad partikollegorna säger imorgon. Tanken med minilandsmötet är nämligen att man ska förankra sina kommande ställningstagande på landsmötet hos sina partikollegor. För min del blir det allra roligaste att debattera Rättspolitik där jag genom rättspolitiska gruppen fått igenom flera av mina egna förslag ända upp i partistyrelsen - i den delen återkommer jag framöver!