26 november 2009

VICE CHEFSÅKLAGARE

Sex sökande till tjänsten som vice chefsåklagare i Jönköping, inte illa. 4 interna och 2 externa. 4 män och 2 kvinnor. Ska bli mycket spännande att se resultatet. Åklagarmyndighetens tillsättning är mycket noggrann. Alla sökande får under ca 1 timmes tid besvara ett antal personliga frågor på internet för att klargöra vilken typ av personlighet man är. Jag blev inte särskilt överraskad av mina resultat förutom att jag på några frågor hade svarat som om jag hade torgskräck :)

Därefter följde ett slags intelligenstest. På 40 minuter skulle man besvara 80 frågor. Testet var väl närmast en form av språkförståelse men testade förstås också hur man hanterar logiska problem under tidspress. Den här typen av test är inte alls något jag gillar. Jag frågade därför både min man och mina barn om goda råd (eftersom de gärna gör intelligenstest på Wii). För att få fart på hjärncellerna kollade jag både Facebook, bloggen och mailen strax innan, vilket funkade utmärkt! Jag fick 63 poäng av 80 möjliga och 50 poäng var tydligen snittet bland sökande till åklagartjänster. Jag är mycket nöjd!

Så följde en intervju med en psykolog från rekryteringsföretaget ALUMNI där personalchefen från Riksåklagarens kansli och min chefsåklagare var närvarande. Alla möjliga frågor dök upp. T ex hur jag skulle prioritera om jag fick välja mellan kommunalråd och vice chefsåklagare (självklart valde jag politiken!). Vidare en del frågor om hur jag skulle hantera vissa konkreta personalproblem. Framförallt handlade frågorna om vad jag anser mig kunna bidra med och vad jag vill fokusera på om jag blir vice chefsåklagare. Intervjun var riktigt rolig, dagens höjdpunkt faktiskt!

Kvar för tjänsteförslagsnämnden är att inhämta vitsord från mina referenter och läsa igenom min CV mm. Den 16 december sammanträder nämnden så beslutet förväntas bli offentligt i början av januari. Jag har gjort mitt bästa men nu är det nämnden som avgör vilken typ av personlighet man vill ha. Jag har givit en ärlig och uppriktig bild av mig själv, precis som jag gör i politiken. Take it or leave it!