9 november 2009

ZONTA

Idag öppnade sig ett nytt nätverk för mig, Zonta. Efter att ha varit både gäst och föredragshållare i olika Zonta-sammanhang och dessutom blivit tillfrågad om medlemskap några gånger tidigare bestämde jag mig till sist för att tacka ja. Under kvällen deltog jag på mitt allra första möte som medlem. Andra måndagen i varje månad träffas Zontorna på Clarion Collection Hotel Victoria, ett trevligt och centralt placerat hotell.

Igår fyllde Zonta International 90 år, vilket uppmärksammades särskilt under kvällen. En ovanligt bra start för en ny medlem måste jag säga eftersom jag då fick veta en hel del om hur nätverket startade och syftet med verksamheten. Nästa år fyller Zonta II, som just den här Jönköpingsklubben heter, dessutom 10 år så då blir det ännu ett jubileum :)

Zontas symbol står för trovärdighet och pålitlighet som ju är ett par av mina kärnvärden och Zontas mål är några av mina hjärtefrågor. Zonta Internationals mål är att stärka kvinnans ställning i hela världen. Zonta II har kvinnojouren som sitt lokala projekt och klubben har under hösten bland annat ordnat utbildning för kvinnor i självkänsla och självförsvar. Dessutom gillar jag det här Zontadistriktets motto - Vilja, våga, verka. Precis i min smak!