25 december 2009

EN FULLMÄKTIGEORDFÖRANDES JULARBETE

För fjärde året i rad förbereder jag mitt nyårstal till Jönköpingsborna. Detta tal tar alltid lång tid att skriva. Eftersom jag tyvärr aldrig hinner påbörja talet i förväg får jag ägna hela julen åt skrivande. Medan de andra ser på Kalle Anka eller spelar något spel sitter jag vid datorn och filosoferar. Att få hålla nyårstalet är både en stor ära och ett stort ansvar. Många människor tar sig in till Rådhusparken på nyårsdagen vid 16-tiden för att lyssna, en del kommer t o m in från Habo. Har man tur så står det också något i media efteråt om talet. De två senaste åren har vi i presidiet bestämt ett tema för nyårsfirandet - 2007 var det Manifestation mot våldet och förra året var det EU. I år är temat Det mindre barnet. Samtliga tre ämnen är mycket centrala både för mig och för samhället i stort. Mitt manus börjar nu äntligen ta form och nu vidtar släktens granskning. Det vore väldigt roligt om många av er kom in och lyssnade i år - det kan ju bli mitt allra sista nyårstal!