20 december 2009

FRÅN KANELKAKA TILL STARDUST

Klockan är 00:15 och jag har precis sett färdigt filmen Stardust, en mycket sevärd film. Njuter av att ännu inte ha gått och lagt mig. En del av charmen med långledighet är ju just att vända lite på dygnet, sova länge och lägga sig sent. I arbetsrummet sitter yngste sonen fortfarande och lanar med sin tjejkompis, även de njuter av att vara uppe sent.

Under dagen har jag påbörjat julstädningen i köket. Rengöring av svalen och ena frysen. Urtorkning av kökslådor. Det känns skönt. Under julen kommer nämligen föräldrar, svärföräldrar och bröder upp och hjälper till i köket. Då vill man ju förstås både att det ska finnas gott om plats till all mat de har med sig men också att det ska vara extra fräscht.

Under dagen har jag också hunnit med att baka julens kanelkaka. En sockerkaka med gräddfil som blivit en klassiker. Dessutom har jag hunnit med att klippa äldste sonens hår. Presidiets senaste protokoll har jag hunnit justera och framför TV:n har jag precis påbörjat boken om Liberala kvinnor. Som ni märker har jag lite svårt att varva ned, men det brukar bli bättre efterhand :)