12 december 2009

GODASTE LUSSEBULLARNA

Idag har jag bakat 48 lussebullar. Förr om åren brukade jag baka 96 men när några låg kvar till sommaren bestämde jag mig för att göra färre :) Faktum är att mina lussebullar har hög status i släkten. T o m svärmor brukar säga att ingen gör godare lussebullar än jag!

Jag följer ett bra recept från Allt om mat, med kesella och vit sirap. Det som gör lussebullarna extra goda är den korta tiden i ugnen. Jag är oerhört noga med att väga degen efterhand som jag delar upp den så att varje bulle väger nästan exakt lika mycket. På det viset blir de mycket jämnt bakade. Det viktiga är att bara ha dem i ugnen i exakt 6 minuter, en tid som noga utprövats genom åren.

Baket av lussebullar är nog ganska talande för mitt sätt att arbeta, både som åklagare och som politiker. Var noga med grundkvalitén, var noggrann med avstämningar efterhand, pröva dig fram till den optimala finishen och lyssna till dem som berörs.