26 december 2009

JUL HEMMA OCH PÅ ÅKLAGARKAMMAREN

Så var juldagarna nästan över för den här gången. Släkten har precis åkt och det känns lite tomt i huset. Sammanlagt har vi varit 12 personer som firat jul tillsammans - utöver familjen brukar mina föräldrar, mina svärföräldrar, min bror och hans döttrar samt min svåger komma upp. Det är verkligen mysigt med folk överallt, särskilt barnen uppskattar detta! Vi har gott om sovplatser och under juldagarna underhåller sig släkten med det de har lust med, några sitter och läser, någon ser på film, några spelar spel, några spelar Wii, någon slumrar till -nästan så man inte märker var alla håller hus - fast mest äter vi faktiskt tillsammans!

För att fördela arbetet bidrar alla med mat, som ett knytkalas. På det viset har vi skapat ett fantastiskt julbord med de bästa rätterna från var och en. Bland annat gör min bror revbenen, svärmor och svärfar köttbullarna, min man brunkålen, jag lussebullarna, pappa köper Calvados och mamma lagar Janssons medan min svåger lagar lunchen på annandagen. Ett utmärkt sätt att minimera julstressen och maximera kvaliteten på julmaten!

Nu ska det bara snabbt städas undan i huset - i år gör min man det själv för jag har nämligen oturen att ha jour i natt. Med andra ord måste jag om ca 1 timme ge mig av till jobbet och tillbringa natten där. Känns inte helt fridfullt men jag ska försöka tända något ljus och mysa till det med lite julgodsaker. Hoppas folk har ägnat sig åt annat än brott de senaste dygnen...Har jag lite tur hinner jag med att väcka åtal i något av alla de barnärenden som ligger och väntar på mig. Imorgon, när jag sovit ikapp lite efter jouren, ska jag njuta av julfriden hemma!