18 december 2009

JULAVSLUT

Igår avtackades kulturchefen Claes Rydberg som nästa år ska flytta till Motala. Vi i kommunfullmäktiges presidium fick komma lite tidigare för att hinna med att tacka Claes innan det var dags för kommunfullmäktiges sammanträde. Vi kommer att sakna Claes! Hans arbetsglädje och hans omhändertagande har varit utöver det vanliga. Som present från oss fick han tre handgjorda keramiktomtar - kultur, självinsikt och förhoppningsvis ett gott minne av oss.

17.00 började kommunfullmäktiges sista sammanträde för året. I julklapp fick alla ledamöter och ersättare var sin bok "Mitt 70-tal" av fotografen Arne Gustafsson med text av Goy Persson. Dessutom bjöd vi på extra gott julbord i år! För att öka intresset för boken berättade vi i presidiet om var sin bild i boken som väckt våra minnen till liv. Själv valde jag s 21, en bild från Klostergatan mot Sturegatan. När jag flyttade hit 1991 var det nämligen just till Sturegatan 3. Jag älskar verkligen dessa kvarter på Torpa och hade en ganska stor separationsångest när vi 1999 flyttade till Bymarken.

Idag hade vi jullunch för presidiet med vänner på Hemma. Vid varje terminsslut brukar vi försöka äta en gemensam lunch där jag tackar alla för den gångna terminen med en personlig present. I år hade vi särskilt bjudit in Sven Eliasson, som glädjande nog nu är tillbaka på jobbet på halvtid, samt Göran Forss och Lars-Åke Svensson som fått hjälpa oss med juridiken i Svens ställe samt Bo Henriksson. Tyvärr hade Anita Ström förhinder och Lena Lagerqvist blivit krasslig, annars hade även de varit med, så deras presenter får jag överlämna senare.

Äntligen jullov!!!