29 december 2009

KLÄDER I STOCKHOLM - NU OCH DÅ

Sitter nu tillsammans med min man på X2000 på väg hem från Stockholm. Har firat vår vän Sten Sjöstedts 50-års dag på frimurarnas Bååtska palats - imponerande lokaler måste jag säga! På festen träffade jag både en gammal åklagarkollega, Lars Bäckström, som bytt juridisk bana och det liberala nyhetsmagasinet NU:s chefredaktör Jan Fröman. Världen är inte så stor! Alla män hade smoking och nästan alla damer hade svart klänning. Själv valde jag därför naturligtvis min tajta röda ärmlösa sammetsklänning!

Min man och jag åkte upp redan igår morse för att hinna med lite shopping i Stockholm också. Det var verkligen julstämning i centrala Stockholm och fullt med folk. Julbelysningen i form av kristallkronor över Drottninggatan och de röda julgirlangerna ovanför Biblioteksgatan var pampiga! Lyckades faktiskt hitta en härlig mörkgrå stickad italiensk tröja av min favorittröjdesigner Luisa Cerano (grått är nog faktiskt min favoritfärg!) och en mörkgrön spetströja från Oasis.

Nu ska jag snart läsa mer om Liberala kvinnor - en mycket intressant bok. Igår fastnade jag särskilt för beskrivningen av Ingrid Gärde Widemar, född i Jönköping, advokat och riksdagsledamot för FP under 19 år. När hon som första kvinnliga justitieråd dök upp i en rosa dräkt blev hon hemskickad för att byta till något som passade kollegorna bättre! Undrar om justitieråden får bestämma sina kläder själva nu för tiden??