2 december 2009

MEDIASTORM OCH RESPEKT

Idag är det min födelsedag. Den 44:e faktiskt. En födelsedag kan man fira på många olika sätt. Min dag blev kanske inte riktigt som mina födelsedagar brukar bli...

Redan igår blev nämligen mitt häktade mål offentligt. Idag gick ett pressmeddelande ut och på eftermiddagen hölls en presskonferens i Polishuset. Många journalister var där och det blev flera personliga intervjuer efteråt. Nyheten är nu spridd över hela internet och kommer under morgondagen säkert fylla pappersmedia.

Varför håller Polis och Åklagare egentligen presskonferenser? Jo, orsaken till det är att vi behöver arbetsro. För att slippa besvara telefonsamtal efter telefonsamtal ger vi istället informationen till all media vid ett och samma tillfälle. På det sättet får också media likvärdig information. Kan vi inte bara vägra kommentera? Nej, det kan vi inte, eftersom mycket information är offentlig (t ex häktningsbeslut).

Offentligheten är däremot mycket besvärande för alla inblandade parter. I just det här ärendet hade vi i god tid förberett de inblandade, så gott det nu går. INGEN kan vara helt förberedd på en mediastorm. Min önskan är att media behandlar alla inblandade med största möjliga respekt - oavsett om de är offer, gärningsman, vittne, kollega eller tjänsteman. Vårt gemensamma syfte måste trots allt vara att klara upp de brott som begåtts och att förhindra nya brott. Det utgår jag ifrån att vi alla är överens om!