20 december 2009

UTRENSNING PÅGÅR

Idag har jag ägnat mig åt att städa några av våra bokhyllor. Egentligen var det inte alls meningen men eftersom det låg nyinköpta böcker överallt i arbetsrummet och utrymmet ovanpå böckerna i bokhyllan var fyllt kände jag mig tvungen. Ett arbete som tog många timmar. Otroligt så mycket böcker man samlat på sig under åren, och damm...

Min man och jag har mycket olika syn på om böcker ska sparas eller inte men i år gav han med sig mer än vanligt. För att överhuvudtaget ha en möjlighet att få ordning i bokhyllan fick många böcker lämnas till loppis och en stor hög till äldste sonen. En hel del tjejböcker har nu vandrat vidare, knappast något för sönerna ;) Många av min mans gamla böcker visade sig däremot vara tämligen värdefulla och de hoppas vi nu kunna sälja för flera hundra kronor styck.

Har samtidigt passat på att slänga en hel del gamla tidningar. Synd att jag inte har något riktigt bra ställe att lämna dem på. T ex brukar ju tidningarna på vårdcentralen och Ryhov vara betydligt äldre än de man själv kastar. Jag har också fyllt ett par kassar med VHS-filmer, varav de flesta lär säljas på nästa loppis. Med tanke på allt vi konsumerar känns det som en något förmildrande omständighet att inte slänga sakerna utan lämna dem vidare till någon annan.