6 januari 2010

BANGLADESH, ZAMBIA OCH UNICEF

Igår fick jag äntligen tag i en resebyrå som ska hjälpa oss med flygresan till Bangladesh. Tanken är att vi ska flyga ner dit i början på december. Tydligen kan man inte boka resan tidigare än 11 mån i förväg så vi får vänta en månad till. Ska bli riktigt spännande!

Glädjande nog får vi bo hos Begum Rokeya. En stor ära förstås! Ser fram emot att få en stor inblick i hennes enastående arbete med mikrolån. Hoppas också på att få en inblick i hur det är att leva i Bangladesh. Räknar med att få med mig mycket inspiration hem för att bidra mer aktivt till internationell solidaritet.

Ett stort skäl till resan är att jag vill att våra barn också ska känna en större solidaritet med barn i andra länder. Mina föräldrar hade "köpt" varsin get i Zambia i julklapp till alla fyra barnbarnen i år. Getterna har fått barnens namn och kan nu ge många behövande barn färsk mjölk. Ett mycket bra initiativ och helt i linje med vår Bangladesh-tanke! Dessutom visade det sig att mina föräldrar haft ett fadderbarn i många år utan att jag haft en aning om det.

Idag har jag anmält mig som världsförälder på Unicefs hemsida. Jag har ju avlagt ett nyårslöfte till Jönköpings kommuninvånare och det tar jag naturligtvis på största allvar. Har för avsikt att göra mycket för barns bästa framöver. Vänta bara så ska ni få se!