21 januari 2010

MIN KULTURELLE SON

Min yngste son har en stark kulturell ådra. Sedan 3,5 år tillbaka spelar han keyboard på Kulturskolan. Dessförinnan spelade han althorn en termin. Just nu spelar han mycket gitarr och trummor med hjälp av Rock Band på Wii. Han har gått på målarkurs på ABF och nu idag började han på Glasdesignkurs på KomTek. Han läser en hel del böcker, även på engelska, och lyssnar på ljudbok varje kväll.

Ovanför hans säng hänger en egenhändigt vald plansch med ett kattdjur av Titian. För någon vecka sedan talade han sig varm för att hela familjen borde åka till Paris, bland annat för att se Mona Lisa. Han ägnade lång tid åt att förklara för oss hur liten tavlan är i verkligheten och varför den är så berömd.

När någon i familjen ska välja glasögon är det nästan alltid han som får agera smakråd. Örhänge bestämde han sig för att skaffa redan när han fyllde 10 år. Senast var han till mycket stor hjälp när jag skulle köpa julklappar till min man. Samtidigt är han en fena på luftgevärsskytte och dataspel och skulle, enligt Försvarsmaktens test på SF:s hemsida, passa utmärkt till officer.

Var den konstnärliga ådran kommer ifrån är något oklart, möjligen från min man :) Rytmkänslan och skyttet är möjligen från mig. Själv ville jag förresten också bli officer en gång, närmare bestämt marinofficer. Vem avgör egentligen vad som är kultur? Det viktiga för mig är att det finns goda möjligheter för människor i alla åldrar att utvecklas och stimuleras på ett så fritt sätt som möjligt - oavsett om det är Mona Lisa eller Wii som passar bäst för stunden.