4 januari 2010

PRIS FÖR BARNHJÄLTAR

När jag skrev mitt nyårstal under julhelgen läste jag mycket om barn på internet. Bland annat läste jag en hel del om Aftonbladets Svenska hjältar, något som gjorde mig väldigt glad och inspirerad. Bilderna på rödhåriga Liv väcker bilder från mina egna skolår som mobbad och jag önskar att jag då hade haft Livs mod.

När talet väl var färdigskrivet och jag höll på att förbereda själva framförandet slog det mig plötsligt, naturligtvis borde vi ha något liknande i Jönköping. Aftonbladets pris är ju nationellt och av naturliga skäl kommer Jönköpingsbor då bara sällan kunna bli synliggjorda. Jag skulle önska att vi i Jönköping mer löpande lyfte fram några av våra fantastiska barn och några av alla de vuxna som gör fantastiska saker för barn.

Jag tror nämligen att fler barn och vuxna vill göra goda gärningar om de blir uppmärksammade. Jag tror också att vi Jönköpingsbor kommer bli bättre på att se dem och vara tacksamma för deras insatser när vi funderar på vilka vi ska nominera. Därför gav jag idag in en motion där jag föreslår att kommunfullmäktige beslutar att inrätta ett pris som Årets barnhjälte och ett pris som Barnens hjälte!

Läs mer:
Motionen i sin helhet på FP Jkpg:s hemsida
Jnytt