8 februari 2010

LIVET BEHÖVER INTE VARA PERFEKT FÖR ATT VARA HÄRLIGT

Idag har vi haft en underbar dag i backen! Allt har däremot knappast varit perfekt, om nu någon trodde det. Morgonen började med att min man hade problem med en handvisp och lyckades få kakao och vatten över hela spisen och golvet. Sedan visade det sig att jag hade tagit med hans överdragsbyxor istället för hans skidbyxor. I puckelpisten råkade min mans ena skida lösa ut och i ena liften trillade äldste sonen så att han blev medsläpad en bra bit.

Sånt händer. Men kakon blev upptorkad, vi köpte nya byxor till min man, skidorna fick min man till sist på igen och äldste sonen tröstades med varm choklad med grädde. Solen strålade och värmde våra vinterbleka ansikten. Yngste sonen åkte bättre skidor än någonsin! Den medhavda lunchen var mycket god och värmestugan oväntat mysig och fräsch. Mannens nya byxor värmde gott i ryggslutet och han fick extra rabatt både på byxorna och ett par solglasögon. Vi fick dubbelt så mycket rom i téet som vi hade betalat för. Jag lyckades åka snyggt nerför sista backen även med en kasse matvaror i handen. Bastun var snabbvärmd och svärmors köttbullar smakade utmärkt!

När vi kom hem sa yngste sonen spontant att det varit en härlig dag och att han älskar våra skidsemestrar. I bastun sa äldste sonen att det ju blev bra trots alla missöden, att han räknat med att en del skulle krångla och att det inte var lika trevligt om allt var perfekt. Med andra ord - livet behöver inte vara perfekt för att vara härligt! Min man och jag börjar inte gräla för världsliga saker. Mina söner har lärt sig att inte kräva perfektionism. Jag och min familj älskar att vara tillsammans! Vad mer kan man begära? 5 underbara skiddagar kvar!