10 februari 2010

MED CARVING SOM LIVSINSTÄLLNING

En av mina trogna läsare, Kerstin, frågade vad carving är. En intressant fråga! Carving är en teknik att åka slalom som mycket handlar om att våga luta sig ordentligt inåt backen och lita på sina skidor. Faktum är att det finns många intressanta likheter mellan carving och personlighetsutveckling.

Först måste man komma till insikt om att man vill bli både modigare och tryggare. Sedan måste man blotta sig och sina svagheter för någon mer erfaren person. Man måste lyssna noga, ta till sig synpunkter och sedan öva, öva och öva. Till sist lär man sig att lita på sig själv även i ovana sammanhang. Det intressanta med carvingen är just att det är när man vågar luta sig riktigt mycket inåt, i övertygelsen om att man i de flesta fall inte kommer trilla, så åker man mycket säkrare.

Visst är det intressant - att ökat mod ger ökad trygghet? Precis så upplever jag det i mitt övriga liv. Jag utmanar ständigt mig själv och med hjälp av mer erfarna människor vågar jag pressa mig förbi mina tidigare begränsningar. Även om vissa insikter på vägen är jobbiga att ta till sig är just självinsikt en förutsättning för personlighetsutveckling. Den som tror sig vara/vill uppfattas som felfri strävar sällan efter att utvecklas...