22 februari 2010

MINA FB-VÄNNER HJÄLPTE TILL MED SONENS PROV

Facebook är verkligen fantastiskt! De som ännu inte gått med brukar uttala sig lite nedlåtande om detta som en skvallersida men man ska inte döma FB utan att ha provat så att man vet vad man talar om...

Ikväll t ex behövde jag hjälp med äldste sonens musikprov. Han hade under dagen fått hem 2,5 sida om musikhistoria som han ska ha prov på imorgon. När han själv började tvivla på om han skulle kunna lära sig allt detta och klockan var 20.30 fick jag själv nästan lite panik. Men som en god mor försöker man förstås hålla modet uppe! Det var bara att hugga in och börja förhöra på namn och konstruera minnesregler.  Efter diverse mycket intressanta sätt att komma ihåg t ex Benny Goodman så började sonen och jag återfå hoppet.

Då fastnade vi för ordet synkopera i texten. Förklaringen i texten var fullständigt obegriplig. Vi Googlade, vi kollade i NE i bokhyllan men fortfarande förstod jag ingenting. Hmm, vad gör man?? Skickar ut en fråga på Facebook! Vips fick jag mängder med kommentarer och Marie Alonso ringde t o m en vän för att kolla! Så äntligen fick jag förklaringen - det handlar om att börja sjunga före taktslaget - t ex som i början av Baby Goodbye. Kunde de inte ha skrivit det? Tack alla goa vänner på Facebook - ni räddade min kväll och kanske sonens prov!!!