7 februari 2010

VÄLDIGT NÄRA HIMMELRIKET

Äntligen framme i Kvitfjäll, ca 20 mil nordväst om Oslo! Det tog 10 timmar att komma fram inklusive några snabba pauser. Sista sträckan var gastkramande! Min fantastiskt förutseende man hade köpt snökedjor och dessutom tränat på att sätta på dem. Utan dem vet jag inte hur vi skulle ha kommit upp för sista backen, ca 700 m över havet. I 14 graders kyla och mörker slet han med kedjorna. Ändå var det halt och trångt på serpentinvägarna.

Jag har aldrig sett så gnistrande snö i hela mitt liv. Det måste ha varit väldigt kallt här tidigare för snön på sidorna av vägen gnistrade som av diamanter. En sagolik, men också lite skrämmande avslutning på resan. Utsikten över Kvitfjäll i mörker är bedårande. Enligt väderprognosen blir det dessutom sol varenda dag under veckan! På tisdag har vi som vanligt bokat skidlärare för hela familjen, i år ska vi träna på att köra fort!

Nu har vi installerat oss i en onödigt stor lägenhet, 100 kvadratmeter stor, med bastu, tvättmaskin och diskmaskin. Dubbla badrum, flera sovrum, korgstolar och öppen spis. När man inte åker på sportlovet kan man unna sig att bo lite bättre, härligt!!! Kylen är full av färdig hemlagad mat och mängder med efterrätter. Skåpen dignar av chips, energibars, kex. Vin och så förstås whiskey och grädde till några goda irish coffee. Huset ligger dessutom mitt i backen! Nu ska vi njuta i en hel vecka!!!