14 mars 2010

SE MÖJLIGHETERNA
















Hemkommen efter en hel helg på Folkpartiet Liberalernas riksmöte i Västerås. För ovanlighetens skull hade jag inte med mig någon dator, riktigt skönt. Det blev ett riktigt bra riksmöte! Jan Björklunds tal var väldigt bra, ska detaljstudera det på nätet vid tillfälle.

Mitt första seminarium handlade om Liberal offensiv för ökad jämställdhet. Det förvånade mig väldigt att så många Folkpartister inte har inblick i det enorma arbete som regeringen med Nyamko Sabuni i spetsen driver i kampen mot våldet mot kvinnor. Just detta våld är den mest extrema formen av brist på jämställdhet och som åklagare har jag aldrig upplevt en liknande satsning. Det är viktigt att vi internt ser vilka insatser som görs så att vi kan förmedla detta till väljarna!

Lördagseftermiddagens behållning var nog riksdagskandidaten Jasenko Selimovics fantastiska bildspråk. Jag fick med mig många bra tankar hem! Imorse gick jag på seminariet Bryt utanförskapet - underlätta integrationen. Även här slogs man av vilket enastående arbete som pågår - nu kommer nyanlända verkligen få en möjlighet att integreras i Sverige och vi kommer så mycket tydligare kunna se att de är en resurs och inte en belastning.

På eftermiddagen höll jag och Johan Pehrson vårt föredrag om Tidigt, tufft och tryggt. Det var verkligen roligt och gav mersmak! De närvarande fick t o m möjlighet att kasta rättspolitiska pajer på oss...Väl hemkommen har jag precis skickat in förslag på text om brottsoffer till valhandboken. Ser verkligen fram emot en rättspolitisk valkampanj!!