2 mars 2010

TRÄNING, TYSKA OCH TIDSFRISTER


Då var dags för nya utmaningar! Den senaste fysiska utmaningen är längdskidåkning. Köpte mina allra första skidor som vuxen nu i torsdags. Första skidturen i söndags gick ganska bra, trots dåligt före och alldeles för varma kläder. Igår köpte jag ordentliga längdåkningskläder och handskar. Ny runda idag, skidåkningen gick mycket bättre! Däremot var vallningen inte helt bra men det ska vi ordna till nästa runda. Funderar nu faktiskt allvarligt på Klassikerhalvan eller åtminstone ett längre skidlopp nästa vinter...

Den senaste privata mentala utmaningen är att fräscha upp min tyska. I april kommer det nämligen en utbyteselev från Essen som ska bo hos oss i en vecka. Anna heter hon också förresten. Jag har ju läst en hel del tyska i mina dar och studerade t o m några veckor på ett Goetheinstitut i Prien i södra Tyskland i januari 1992. För att få igång hela familjen har min man köpt ett språkprogram från Rosetta Stone. Min man och äldste sonen har redan börjat. Själv klarade jag av nivå 1 idag, inte särskilt svårt men framförallt är det ju ordförrådet och grammatiken som behöver väckas till liv.

På jobbet är utmaningen att snabba upp utredningarna avseende övergrepp mot barn. Åklagarkammaren och Polismyndigheten har tillsatt en gemensam grupp som skulle ta fram ett förslag. Gruppen, där jag fick äran att vara sammankallande, har nu träffats några gånger och kommit fram till en hel del konkreta sätt att bevaka tidsfristerna. 2009 minskade genomströmningstiderna mycket i dessa ärenden jämfört med 2008 men vi behöver bli ännu snabbare. Problemet, när man har många ärenden, är att ha goda bevakningsrutiner. Samtidigt är det ju viktigt att hålla en hög kvalitet på utredningarna. 2009 var vi bäst i landet på att väcka åtal för barnmisshandel. Kanske kan vi bli lika bra på åtal avseende sexualbrott mot barn?