21 mars 2010

VÄGRA BANTA

Vad är det för syn samhället har på mat? I DN idag var det flera sidor om Alexandra Charles´miljonklubbar som bland annat fokuserar på kvinnors osunda förhållande till mat. Nästan varenda damtidning eller hälsotidning innehåller bantningstips. Väninnor till mig lever på pulver i veckor. Jag ser människor äta måltider som knappt skulle mätta en fotomodell. Jag är SÅ trött på detta...

Själv kommer jag ALDRIG att banta. Det har jag aldrig gjort. Jag är övertygad om att man, om man inte lider av sjuklig fetma, tar en allvarlig hälsorisk om man bantar. Jag tror att man påverkar sin ämnesomsättning på ett sätt som man aldrig kan återställa. Jag vet att man t o m kan ådra sig kroniska sjukdomar genom en ensidig diet.

Det är naturligtvis viktigt att hålla sig i form, såväl av hälsoskäl som för att trivas med sig själv. Personligen lägger jag naturligtvis också på mig vikt emellanåt, t ex under semestrar, men det löser jag efteråt genom att träna mer eller äta något mindre godsaker. Mycket muskelmassa är ett enastående sätt att hålla igång förbränningen även när man inte rör sig!

Jag tror inte på att leva asketiskt, det leder bara till ett hysteriskt sug och man hamnar lätt i självbedrägeri. När jag själv är sugen, vilket jag är relativt ofta trots att jag har diabetes, äter jag chips eller godis men har lärt mig att oftast begränsa mig till smågodis för ett par kronor. Om man äter bitarna snabbt kan man faktiskt tillfredställa suget utan att övergå till frosseri!