10 april 2010

BANGLADESH, SKOLOR OCH VICTORIA

Idag kom mina föräldrar upp från Skåne. Tanken var ju egentligen att vi skulle ha firat min mammas födelsedag genom att åka ner till dem men ett snöoväder kom emellan...Nu fick vi istället fira både mammas och pappas födelsedagar gemensamt. Eftersom de nyligen installerat ett surroundsystem hade vi köpt en ljudbok, en CD och tre filmer till mamma medan pappa fick choklad och kex från Bryssel. De blev mycket nöjda!

Efter presentutdelningen ägnade vi en stor del av kvällens middag åt att prata om Bangladesh. Det är så många trådar som löper samman att jag inte kan låta bli att förstå att det finns en djupare mening med min familjs resa dit. I veckan fick jag ett brev om en förening för byskolor i Mymensingh i Bangladesh. Skolorna drivs av Taizébröderna och brevet förmedlade bl a en inbjudan till Allianskyrkan i Ölmstad för att träffa Taizébrodern Johannes Sandgren.

I det ovannämnda brevet fick jag också veta att kronprinsessan Victoria varit i Bangladesh och att Svenska Kyrkan ska ge pengar till ett projekt i Bangladesh som bröllopsgåva till Victoria och Daniel. Mängder av tankar far genom mitt huvud - hur ska jag få ihop det här på bästa möjliga sätt? Fortsättning följer...