27 april 2010

FRÅN DET MÖRKA TILL DET LJUSA

Att gå direkt från en rättegång om sexuella övergrepp mot barn till landshövdingens mottagning för HV71 blev en tuff övergång. Varför berättade jag om det för de inbjudna? Jo, därför att jag tror att det finns många här i kommunen och i länet som är olyckliga, har problem, lever under tuffa förhållanden eller helt enkelt inte har så mycket att glädjas åt här i livet.

Och jag tror att flera av dem gläds åt HV71:s glädje, kan leva upp under deras matcher, kan bli glädjerusiga av deras framgångar, kan se dem som sina hjältar och kan bli inspirerade av deras enorma kämpaglöd. Vad jag vill säga är att hockey är betydligt mer än en sport!

Vid tredje SM-guldet fick HV71 symboliskt 33 333 kr av kommunen. Underförstått lovade vi då 44 444 kr vid det fjärde guldet och det löftet håller vi förstås. Kommunen uttalar sig inte om att pengarna ska gå till något särskilt ändamål men om de kunde användas till att låta fler barn och ungdomar finna glädje och framtidstro genom hockeyn skulle jag bli oerhört glad!