18 april 2010

LANDSHÖVDINGEN, NCK OCH RÄTTSPOLITIK

Igår var jag och min man på vårmiddag hos Landshövdingen. Vi hade ingen aning om vilka som skulle komma och blev därför ganska överraskade när Göran Persson och Anitra Steen, Björn Rosengren, Carl-Axel  och Brita Petri, Claes och Birgitta Bernadotte af Wisborg, Christina Hamrin, Hans och Carin Olovsson, Perolof och Inger Kallings m fl dök upp. Det blev en fantastiskt trevlig tillställning där jag faktiskt dristade mig till att hålla ett spontant tal till Landshövdingen.

Under eftermiddagen gav jag och min man oss ut på årets allra första cykeltur. Sammanlagt 2,2 mil. Benen kändes starka men det är en helt annan sak att cykla utomhus än att cykla i garaget. Idag blåste det mycket och i en uppförsbacke tappade jag kedjan för att jag växlade på båda hjulen samtidigt. Som tur var fick jag ut foten i tid, det är alltid lite läskigt när man tror att man ska trilla. Nu har vi planerat att cykla 8 mil på NCK-rundan i Nässjö den 9 maj.

Kvällen har jag nu ägnat åt Folkpartiets rättspolitiska valmanifest. Som ni kanske känner till brinner jag ju alldeles särskilt för att mobbning ska bli ett brott, synliggörandet av äldre brottsoffer, stödcentrum för unga brottsoffer och tydliga rutiner hos personal som uppmärksammar att barn far illa. Jag vill också ha fältarbetare på nätet, fungerande rutiner hos polisen för hotbildsanalyser och personsäkerhetsarbete samt krafttag mot människohandel och barnsexbrott på EU-nivå.