10 maj 2010

FRÅN BROTTSOFFER TILL MUSSLOR

Ännu en intressant dag i livet. Ägnade först arbetsdagen åt att förbereda morgondagens mål i tingsrätten avseende misshandel av tonårsbarn samt ett möte med barnutredarna. Hann också med att väcka ett åtal för en annan misshandel av tonårsbarn. Tanken var sedan att jag skulle skrivit under ett antal diplom inför Junemedaljen i nästa vecka men jag fick hastigt kasta om min planer. En kollega till mig skulle nämligen ha varit på Brottsofferjouren under kvällen och svarat på frågor från flera kvinnor i BOJ:s självhjälpsgrupper. Tyvärr fick min kollega förhinder så jag fick hoppa in i hennes ställe. Det var mycket stimulerande att prata med dessa kvinnor och det blev återigen så tydligt att jag verkligen brinner för dessa frågor!

Därefter var det möte med min klubb Zonta II, som firar 20-årsjubileum, på Tabergstoppen. Vi fick god mat, ett mycket intressant föredrag av gemmologen (ädelstensexperten) Eva Blomquist och en inlevelsefull, humoristisk historiebeskrivning av de gångna klubbåren av Gunn Petersson. Visste ni att en sötvattensmussla kan ta hand om uppåt 20 pärlor åt gången och användas många gånger medan en saltvattensmussla bara kan ta en pärla en enda gång? Som en mjölkko jämfört med en älg :) Dessutom visade det sig inte vara sant att pärlor skapas av sandkorn utan av små djurdelar - usch! Av Gunn fick vi lära oss den enorma betydelsen av nätverk, vilken charmerande spindel den kvinnan är!