25 maj 2010

KONST, SEXBROTT OCH PITABRÖD

Nästan ingen dag är den andra lik i mitt liv! Morgonen började med visning av konst i Galleriet på Rådhuset. Galleriet har renoverats och nya möbler införskaffats, mattor är beställda. Nu var det dags att välja konst. T f kulturchefen Eva-Lotta Franzén visade sex föreslagna tavlor av Zijo Zolic som väl närmast kan beskrivas som målningar med kollage och med fokus på stadskärnan och Vätternstranden. Presidiet gav klartecken, tavlorna kommer bli oerhört representativa!

Förmiddagen ägnade jag åt ett mål om sexuellt ofredande i tingsrätten. Tyvärr ogillades åtalet, vilket huvudsakligen berodde på att målsäganden pga en lindrig utvecklingsstörning inte kunnat lämna en sammanhängande berättelse. Nedslående. Eftermiddagen ägnade jag åt att förbereda morgondagens gruppvåldtäktsmål i hovrätten och att överklaga ett ogillat åtal avseende ofredande. Hann också med att skicka iväg en insändare som svar på Jerry Hanssons!

Under kvällen har jag och min man cyklat drygt 3 mil. Vi var trötta och det var kallt ute men eftersom det nu bara är drygt 3 veckor kvar till Vätternrundan var det en nödvändig prioritering. I gengäld fick vi två timmars lugn motion och tillfälle att prata om en del vardagligt. Därefter har jag förberett sonens älsklingsmackor inför hans Tysklandsresa imorgon - pitabröd fyllda med kyckling, creme fraiche, majonnäs, curry, vitlök, knaperstekt bacon, äpple, paprika och färsk basilika. Slutligen en spännande ansökan som jag hoppas få berätta mer om vid tillfälle men som fn är hemlig :)