7 juni 2010

BLOGGEN, BARNBROTT OCH BELASTNING

Dagen började med gruppledarmöte. Vi diskuterade bland annat barnens och ungdomens frågestund, jämställdhet, återremisser, frågeinstitutet, lokala valrapporter och marknadsföringsfilmen. Under förmiddagen ringde sedan en journalist och undrade varför jag som åklagare bloggar om mina stora brottmål. Själv tycker jag inte att det borde vara någon skillnad på om det är TV, tidningar eller radio som publicerar mina svar eller om jag själv publicerar dem på min egen blogg. Fördelen med bloggen är att jag själv väljer vad det ska stå :)

Ägnade resten av förmiddagen åt min månatliga genomgång av fristärenden och statistiken avseende relationsvåldet. Vi håller ställningarna när det gäller brotten mot barn - för närvarande näst bäst i Sverige på åtal avseende våld mot barn och sjunde bäst på åtal för sexualbrott mot barn. Dessutom håller vi den nivå på 80 % fällande domar som Riksåklagaren tycker är rimlig. Dessvärre är vi fortfarande sämst i hela Sverige på att väcka åtal för sexualbrott mot vuxna.

Under kvällen fick jag hjälp av tidigare världsmästaren Sven-Åke Nilsson med sittställningen på min racer. Dels har jag köpt cykeln av honom och dels är både han och min man med i Par Bricole. Sven-Åke tyckte att jag skulle sänka sadeln med ca 0,5 cm. Hoppas nu verkligen att det räcker för att avlasta mina muskelfästen. Själv satsar han och 59 andra cyklister på att ta sig runt Vättern på under 7 timmar!! Själv siktar jag nu mest på att ta mig runt utan alltför mycket smärta...