20 juni 2010

EN ÄRA ATT FÅ REPRESENTERA JÖNKÖPING

















Tidigt på fredagsmorgonen tog jag tåget till Stockholm och sedan taxi till det hotell där kommunstyrelsens ordförande Acko Ankarberg Johansson bodde. Vi passade på att äta lunch innan vi bytte om. Själv var jag mycket nöjd med min klädsel. Noterade i dagens DN att jag träffat rätt åtminstone på vilken färg drottningen valt till sina bröllopskläder. För min mormors skull hade jag tagit på mig hennes gamla silverhalsband. På det viset tror jag att även hon, även om hon inte lever längre, kunde njuta av ceremonin.
















I Blå hallen i Stadshuset samlades landets alla ordförande för kommunfullmäktige och kommunstyrelse samt representanter från Landstinget. Vi blev bjudna på mousserande vin och små utsökta snittar och samlades sedan länsvis vid små bord. Bredvid mig ser ni även Göran Hägglund. En mycket trevlig kvinna från UD berättade hur ceremonin skulle gå till. Hon berättade också att kronprinsessan är en otrolig dörröppnare, i Bryssel t ex finns det ingen annan svensk som kan få sådan uppmärksamhet.

















Så kom de då äntligen- kungen och drottningen, Victoria och Daniel samt Fredrik och Filippa Reinfeldt. Alla tystnade och fotoblixtar syntes överallt. Spänningen steg väsentligt!


Därefter var det dags för alla representanter att få gratulera brudparet. Först Stockholms län, sedan Ockelbo och därefter övriga kommuner i bokstavsordning. Vi kom på femte plats. Alla presenter skulle ha lämnats i entrén och där fanns också möjlighet att framföra skriftliga gratulationer. Nu var det dags för själva hälsningsceremonin. Alla hade med sig ett kort där det stod vem man var och precis när man stod framför statsministern lästes namn, titel och kommuntillhörighet upp. Sedan fick man ta dem alla i hand och säga några väl valda ord. Acko kuppade lite genom att överlämna två polkagrisar som minne av kronprinsessans senaste besök. Det var verkligen en enorm ära att få representera Jönköpings kommun!