22 juni 2010

ETT TACK SOM VÄRMER MITT HJÄRTA

Det kom ett mail till mig idag:
"Hej Anna, jag vill bara säga tack till världens bästa åklagare o människa. jag minnns en gång för många år sedan att du peppade mej ang rättegången mot mitt ex och jag var så rädd. Du ska veta att i dag är jag inte det längre, har 2 starka ben, fast arbete, och mina barn och jag har det bra. Du hade så rätt Anna. Det ska finnas mer kvinnor som dej. Många många kramar".

Vad mer kan man begära som åklagare? Det är just för att ge människor nya livschanser som jag är åklagare. De slagna kvinnor jag mött i domstolen har varit i olika åldrar och med olika bakgrund. De kan vara alkoholiserade eller vältränade, arbetslösa eller högutbildade, snygga eller alldagliga. De kan ha lämnat mannen eller valt att fortfarande leva med honom. Det gemensamma är känslan av otrygghet, mindervärde och uppgivenhet. Att märka hur självförtroendet och framtidstron återvänder efterhand som förhandlingen går framåt är en lön som definitivt gör mödan värd!

Känner du någon som blir slagen av sin man? Är hon rädd för att inte bli trodd? Tror hon inte att hon orkar med en förhandling i domstol? Som åklagare är det min absoluta övertygelse att det bästa för henne är att polisanmäla honom. Läs mer på min hemsida Blåmärke nu igen?