9 juni 2010

FRÅN THAILÄNDSK BARNUPPFOSTRAN TILL SKRATT I REGNET

Ägnade förmiddagen åt ett mål om barnmisshandel i Hovrätten. En thailändsk mor. Faktum är att jag har haft många brottsutredningar rörande thailändska mödrar den senaste tiden. I Thailand får man, liksom i många andra länder, slå sina barn. Verkar inte vara helt lätt för alla att anpassa sig till det svenska förbudet mot barnaga. Eller är det de svenska myndigheterna som är dåliga på att informera? Måste ta upp detta på nästa möte med Länsgruppen för övergrepp mot barn. (Läs mer om bl a Thailand på Rädda Barnens sida Livets lotteri).

Hann glädjande nog med att äta lunch med tre härliga tjejer från Ladies Circle - Kattis, Liza och Åsa. Piggade verkligen upp en regnig dag! Blev under dagen tillfrågad om jag ville inviga en ny, miljövänlig restaurang i augusti - självklart! Tackade också ja till att inleda en angelägen konferens om barn i höst. På bloggen har jag haft i snitt 280 besök de senaste två dagarna. Många glädjeämnen finns det!

Efter jobbet passade jag och min man på att cykla drygt 4 mil i regnet. Nu när min sadel var sänkt gick det mycket bättre. Kändes riktigt bra i knäna! När jag cyklade med min son noterade han att jag var glad även i uppförsbackarna. Idag skrattade jag flera gånger i regnet. Det är faktiskt roligt att cykla när det regnar! Måste vara därför jag står ut med politiken - där finns det gott om uppförsbackar och regnskurar :)